Wednesday, August 20, 2014

KBAT dan i-THINK


i- Think adalah alat untuk mencapai kbat. Semua Map adalah KBAT. Pelajar memilih sendiri map adalah KBAT, tidak timbul pemisahan antara i-THINK dengan KBAT.

Topik yang di ajar mesti dikaitkan dengan situasi sebenar. Wujudkan persoalan yang mencetus keinginan bertanya atau menjawab. Penggunaan kbat juga dibuktikan dengan menulis apa i-THINK, hots, hom dan hat yang digunakan di buku rekod mengajar.  Aras KBAT, homs, hat, map, tool letak di bahagian tepi kanan sekali atau kiri sekali.

Wujudkan satu jawatankuasa sahaja iaitu jawatankuasa kbat sebab i-THINK berada di bawah KBAT.

Sebenarnya i-THINK berada di bawah KBAT. Penggunaan peta sudah pun menunjukkan tahap pemikiran aras tinggi. Cuma thinking maps hanya salah satu tools (alat) dalam KBAT. Kita kekurangan teknik penyoalan aras tinggi. Penyoalan mestilah di antara guru dan murid serta penyoalan di antara murid dengan murid yang menjana pemikiran. Yang ini telah didedahkan dalam Bloom/ Anderson Taksonomi. Jadi kita tekankan thinking maps bukannya teknik penyoalan.

No comments:

Post a Comment